Geen garantie meer?
Stel u heeft een product gekocht dat al snel na de garantie defect raakt. Wat nu? De verkoper benaderen? Of de producent? Had u garantie moeten ‘bijkopen’ of koopt u een nieuw product?
Wij worden vaak geconfronteerd met dergelijke vragen. U heeft als consument veel rechten.
Vaak wordt door de verkoper of de producent een bepaalde garantie op een product gegeven. Wanneer zich binnen de garantieperiode problemen voordoen, dan is de verkoper verplicht om het product gratis te herstellen of te vervangen.
Ook buiten de eventueel gegeven garantie, heeft u als consument altijd recht op een goed product. Het gaat er dan om wat u van een product mag verwachten. Dit noemen we conformiteit.
Zijn er binnen 6 maanden na aankoop problemen? Dan gaat de wet er vanuit dat het product reeds bij aflevering gebrekkig is geweest. U heeft binnen deze periode dan ook in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging door de verkoper, tenzij de verkoper kan aantonen dat u het probleem zelf heeft veroorzaakt.
Indien het product na 6 maanden problemen gaat vertonen, dan kunt u zich beroepen op non-conformiteit. De vraag daarbij is of u van het product mag verwachten dat het gedurende een langere tijd probleemloos zal functioneren. Van een nieuwe wasmachine hoeft men immers niet te verwachten dat deze slechts drie jaar meegaat. U heeft dan alsnog recht op kosteloos herstel of vervanging.
Bent u geconfronteerd met een defect product en een weigerachtige verkoper, dan staan onze ervaren advocaten en juristen u graag bij.